Onderwerp – Covershots

Alle vijf de vuistregels hebben een ander effect als het een interview betreft of als het over covershots gaat. Covershots of plakshots of extra beeld of mini-verhalen of sequences of hoe je het ook noemt, zijn essentieel voor een goed TV-item. Ik merk vooral bij studenten dat ze vaak te weinig covershots hebben opgenomen en ook zelf kom ik vaak tijdens de montage erachter dat ik graag dat ene shot nog had gehad.

Het menselijke oog werkt anders dan een videocamera. Wij filteren als we kijken een hele hoop informatie uit beeld weg. We kunnen een extreme focus hebben op het onderwerp en de rest van het plaatje vergeet ons brein voor het gemak even. De camera vergeet niks en filmt het hele kader, top tot teen, van links tot rechts. In je zoeker denk je soms: wow, ik heb dat onderwerp echt goed in beeld! In de montage blijkt dan vaak dat er stiekem iets heel anders enorm de aandacht trekt in het shot. Iets dat je brein op dat moment heeft genegeerd. Dat kan een brandblusser zijn, een persoon die intens in de camera kijkt, van alles. Tip is dus om als je door je zoeker kijkt, dat heel intens en vol aandacht te doen. Van linksboven tot rechtsonder. Pas dan je kader aan zodat je echt zeker weet dat het onderwerp van dit shot alle onverdeelde aandacht heeft.

Whoops! Ben ik in beeld?

Een toevallige voorbijganger die ineens de aandacht trekt

Filmer in beeld

De politie is het onderwerp, toch? Of misschien de cameraploeg die toevallig in de reflectie te zien is…..

Iedere cameraman kan natuurlijk een keer verrast worden door iets onverwachts in beeld. Iets dat je tijdens het filmen hebt gemist en in de montage pas ziet. De oplossing is genoeg beeld opnemen. Altijd net even te veel. Beter mee verlegen dan om verlegen!

Hierbij gelden uiteraard ook de regels van beeldtaal en Gestalt. Denk vooral aan de wet van de eenvoud: probeer niet te veel in een shot. Neem de tijd, behandel elk onderdeel van je verhaal apart. Ook de wet van de nabijheid is van belang. Maak connecties of juist niet. Wat met elkaar te maken heeft moet bij elkaar staan.