Vijf vuistregels

Dit is de basis van mijn tips over goed TV maken. Vijf vuistregels waar elk shot aan moet voldoen.

1. Onderwerp. Logisch. Elk shot heeft een onderwerp. Toch? Nou, soms zie ik bij covershots / plakshots helemaal geen onderwerp in beeld. Dan is er zomaar wat opgenomen. Het onderwerp is het belangrijkste. Dat moet de meeste aandacht trekken van je shot. Het hoeft niet meteen het hele scherm te vullen, maar er hoort geen onduidelijkheid te zijn waar dit beeld nu over gaat. Kijk nog eens goed naar je shot. Waar denk je meteen aan? Is dat je onderwerp? Mooi. Goed!

2. Sfeer. Een onderwerp bestaat normaal gesproken niet in een vacuum. Er is iets omheen dat met dat onderwerp te maken heeft, de sfeer. Een bakker film je in de bakkerij, een item over dieren bevat shots van een hele hoop dieren. Een kale muur, een lege straat zegt niks. Zorg dat er iets interessants, liefst relevant voor het onderwerp in beeld te zien is.

3. Beweging. Dit blog, mijn lessen, mijn werk gaat over televisie. Niet fotografie. Er moet dus altijd iets bewegen, anders is het een foto. Als mensen praten bewegen ze, dus dat zit goed. Als je een covershot filmt, zie je liever iets bewegen dan niet. Mensen, dieren, wind, natuur, alles beweegt. Laat het zien. Als er dan toevallig echt niks beweegt, beweeg je de camera. RUSTIG!

4. Licht. Er moet voldoende licht zijn om te filmen. In een donker theater kun je zonder lamp op je camera niks op beeld krijgen. Maar te veel licht is ook niet ideaal. Overbelichting op een zonnige dag in een hagelwitte ruimte levert ook problemen op. Daarnaast moet ook het juiste van je shot goed belicht zijn. Dus niet je onderwerp in de schaduw en de rest lekker in de zon. Blijf opletten dat alles goed zichtbaar is.

5. Geluid. Tijdens een interview controleer je via je koptelefoon of alles goed te verstaan is. Hopelijk sta je in een redelijk rustige ruimte, of heb je alles goed ingesteld dat de herrie op de achtergrond niet het interview overstemd. Bij covershots neem je ALTIJD het achtergrond geluid op en in de montage zorg je dat dat zachtjes te horen is.

Als je bij elk shot deze vijf dingen even na loopt is de kans dat het materiaal bruikbaar is erg groot. Mis je wat op een van deze punten, dan gaat het vaak nog goed. Gaat er iets op meer punten mis, is de kans erg aanwezig dat je het opgenomen materiaal niet kunt gebruiken. Zonde van iedereen zijn tijd.