Sfeer – Interview

Bij een interview voor TV is de sfeer van het shot van groot belang. Het onderwerp komt beter tot z’n recht als de bron in een juiste sfeervolle situatie in beeld is. Als docent aan de Hogeschool Utrecht heb ik begrip voor mijn studenten die vaak al heel blij zijn dat een bron mee wil werken. De volgende stap is om die bron op een sfeervolle locatie te krijgen voor het interview. Dat is vaak erg lastig vanwege de extra tijd en moeite die daarmee gemoeid is. Bedenkt daarbij dat een bron altijd een belang heeft om mee te werken. Speel als journalist in op dat belang en laat zien dat een goede sfeer tijdens het interview de bron er alleen maar beter uit laat zien. Het is in het belang van de bron dat diegene er zo goed mogelijk op staat, dus beter in een mooie sfeervolle plek.

Een sfeervolle plek heeft vooral te maken met de functie van de bron in het item dat je maakt. Een docent interviewen over zijn leerlingen op een opleiding tot kok plaats je het liefst in een keuken met leerlingen.

Screen Shot 2016-03-10 at 20.36.21

Een wijnboer die over zijn wijn praat interview je niet op kantoor of voor een witte muur, nee die plaats je uiteraard midden in zijn wijngaard.

Screen Shot 2016-03-10 at 20.38.14

Al dan niet met de juiste benodigdheden in beeld. Een wethouder interviewen doe je op het stadhuis. Toch? Nee! Die neem je mee naar een plek over het onderwerp waar het item over gaat. Gaat het over woningbouw: de straat op met die bron. Gaat het over afval: samen naar de vuilnisbelt. Kun je meteen prachtige extra covershots opnemen!

Screen Shot 2016-03-10 at 20.39.29

Soms is het niet anders. Dan is er simpelweg geen tijd om naar een mooie plek te gaan of is het onderwerp slecht te visualiseren. Dan nog steeds niet iemand voor een witte muur plaatsen! Probeer op zo’n kantoor nog het beste er van te maken.

Screen Shot 2016-03-10 at 20.40.17

Zo sleep ik altijd nog een plant het shot in. Of probeer ik de achtergrond te breken met diverse soorten wit zoals in het shot hierboven. Alles om die witte muur te vermijden. Alles doen om sfeer in het item te krijgen. De kijker heeft er recht op!

Denk vooral aan de beeldtaal regels zoals wet van voorgrond en achtergrond. Vooral als je een witte muur als achtergrond hebt en een spreker in een wit overhemd, is er kans dat voor- en achtergrond één geheel lijken te vormen.

Onderwerp – Interview kader

Bij een interview is het kader van groot belang. Wat staat er wel in beeld en wat juist niet.

  • De persoon die wordt geïnterviewd staat uiteraard in beeld. In ieder geval zijn beide schouders zichtbaar en (indien aanwezig) het haar op het hoofd. “Klem” in beeld is een kwestie van smaak.

    Klem aan de bovenkant. Mooi of niet? Puur smaak.

    Klem aan de bovenkant. Mooi of niet? Puur smaak. Schouders zijn altijd in beeld.

  • De microfoon mag in beeld. Audio is belangrijk dus als het nodig is voor het geluid is een microfoon in beeld geen probleem. Als je een plopkap met de naam van je omroep of programma hebt, dan moet de microfoon in beeld.plopkappen
  • Kijkrichting is van groot belang. De bron moet in ieder geval niet omhoog of omlaag kijken naar de verslaggever, maar rechtuit kijken. Dat betekent dat je als kleine verslaggever soms moet zoeken naar een krukje of een verhoging of beide moet gaan zitten. Als lange verslaggever ga je soms in spreidstand staan of zelfs op je knieën of ook samen gaan zitten.
    Een bron film je ook niet van boven of van onder. De camera staat op ooghoogte, dus pas je statief daar op aan. Ja, elke keer opnieuw, ook als je een reeks aan straatinterviews opneemt.
  • Kijkrichting links of rechts is ook nog relevant. De bron is in ieder geval met twee ogen in beeld en kijkt vlak langs de camera. Als verslaggever sta je dus met je hoofd langs de camera vragen te stellen. De bron staat nooit midden in beeld, maar altijd links of rechts. Als de bron aan de rechter kant staat is er links meer ruimte in het kader en als de bron links in beeld staat is er rechts meer ruimte in beeld.Schermafbeelding 2016-03-05 om 22.13.41 Schermafbeelding 2016-03-05 om 22.14.13
  • Achter de bron is iets interessants te zien. Hier ga ik verder op in in een andere post over sfeer bij een interview. Belangrijk is in ieder geval dat het geen plat shot is en zeker niet tegen een spierwitte muur.
  • Een van mijn vijf vuistregels is beweging. Bij een interview hoeft juist niet zo heel veel te bewegen. Er mag wel wat te zien zijn achter de bron, zie post over sfeer, maar het moet niet afleiden. De camera hoeft al helemaal niet te bewegen. Kies het kader, zorg dat alles goed staat en blijf dan van de camera af. Als je bron zelf heel bewegelijk is, overleg dat dan en probeer het zo op te lossen. Lukt dat niet, volg de bron dan met de camera, maar doe het vooral erg rustig.
    Inzoomen zou kunnen, maar is een geavanceerde techniek. Het is lastig en zegt ook een hoop naar de kijker. Inzoomen betekent: hier gaat het om! Spanning! Emotie! Uitzoomen betekent: dit is niet belangrijk. Ontspanning.
    Je weet vooraf niet zeker of het antwoord van de bron gaat passen bij deze cameratechniek. Ik adviseer dan ook om hier niet snel mee te experimenteren.
  • Je bron is goed belicht. Let daarbij heel goed op tegenlicht. Een bron voor een raam zetten kan op camera er soms best acceptabel uitzien, maar dat is het voor de kijker echt niet! Nooit doen!
    Niet voor het raam!

    Niet voor het raam!

    Bij mensen met een blanke huidskleur is het opletten dat je niet overbelicht. Bij mensen met een donkere huidskleur is het opletten dat je shot niet onderbelicht is.

    Prima belichting

    Prima belichting